Fodbold bliver mere CO2-neutralt

En række miljøvenlige initiativer har gjort, at man nu i langt højere grad en før, kan kalde fodbold for en naturvenlig sport, der sætter fokus på at skabe de bedst mulige kår for jorden. Der er blevet lavet flere retningslinjer, der direkte har gjort det svært for de enkelte fodboldstadions ikke at være miljøvenlige. Dette gælder i særdeleshed fodboldrejser til de steder, der skal være ramme til verdensmesterskaber. Grunden til at denne udvikling er sket er i høj grad FIFA, der i løbet af de seneste år har lavet en række regler og initiativer, der skaber fremskridt på området.

FIFA har gjort fodbold mere miljøvenligt

fifa fodboldrejser co2 miljøIgennem de seneste år, er der kommet højere og højere krav til de stadions, der skal afholdes mesterskaber ved. Således fremgår det også af kravslisten til VM i 2018. Her skal alle stadions overholde følgende regler:

  • Mindst 85 procent af alt vand og el, der bliver brugt under verdensmesterskaberne på et givent stadion, skal være selvforsynende. Det vand, der ikke bliver brugt på stadion, skal bruges til at hjælpe i lokalområderne.
  • Der skal være transport på fodboldrejser frem og tilbage fra stadion, og dette skal foregå via shuttlebusser. Herfor skal der også være opladningsstationer på samtlige stadions, der gør, at man kan oplade de forskellige busser.
  • Herudover er der også fra FIFA’s side lagt mærke til, om det sted, der spilles fodbold i, generelt overholder de internationale miljøregler. På denne måde skaber man yderligere motivation til at passe på miljøet.

De mange initiativer har gjort, at man fra at skade miljøet meget i 2006, nu næsten har et helt CO2-neutralt verdensmesterskab i 2018. Forsætter udviklingen, forventes det også at lignende regler kan indføres i de mange nationale fodboldligaer, rundt omkring i Danmark, England, Holland og i resten af de lande, hvor FIFA dominerer fodboldpolitikken.

Det forventes også at de nye initiativer vil sætte ekstra fokus på rejsebureauer der tilbyder fodboldrejser, i takt med flere forbrugere bliver miljøbevidste og generelt vægter miljøet højere i deres købsbeslutning, og hvor rejser altså ikke er en undtagelse.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *